Sunday, 10 November 2013

Kenyataan Memang Pahit

7 nota kecil
kenyataan memang pahit.
kalau tak mampu telan, muntahkan ke tanah.
jangan ke muka orang lain.

(Zahiril Adzim)


Sunday, 14 July 2013

Salam Ramadhan

24 nota kecil
assalamualaikum.
5 Ramadhan 1434H.
sedar tak sedar, dah 5 hari kita berpuasa.
biarpun dah lambat lima hari, tetap nak ucap jugak.

selamat menyambut Ramadhan al- Mubarak.
selamat bersahur.
selamat berbuka.
selamat menunaikan terawih.
selamat menambah segala amalan- amalan sunat.
selamat mencari pahala.
selamat menjaga diri, hati dan iman.
:)

p/s : rindu masakan mama.

Monday, 8 July 2013

BARU

4 nota kecil
bismillahirrahmanirrahim.

semester baru.
azam baru.
blog pun dah berwajah baru.
tuan je yang lama.
:)

p/s: sorry lama sangat tak update. cuti semester dimanfaatkan sepenuhnya di rumah.

Wednesday, 22 May 2013

Sebab Kita Manusia

6 nota kecil
A: Kenapa saya tak boleh dapat apa yang saya mahu?

B: *tunduk, senyum*

A: Kenapa awak tak jawab? Awak rasa saya loser?

B: Sebab saya pun tak dapat semua yang saya mahu.

A: *senyap*

B: Awak nak tahu sesuatu tak?

A: Apa dia?

B: Awak dan saya, kita sama. 

A: Sama? Maksud awak?

B: Kita manusia. Manusia yang tak mampu ada semua.


p/s: bahagia itu ada.
p/ss: bahagia itu cintai semua yang kita miliki.
p/sss: bahagia itu bukan miliki semua yang kita cinta.
p/ssss: selamat berbahagia semua. insyaAllah :)



Sunday, 12 May 2013

HIDUP

2 nota kecil


Ketika kita memiliki sesuatu.
Memang kita harus siap- siap untuk kehilangan.
Itu hidup, bukan?

Tapi aku juga masih percaya.
Setiap kehilangan yang berlaku.
Pasti ada yang lebih baik sedang dipersiapkan untuk kita.
Cuma, mungkin perlu sedikit masa.

Monday, 6 May 2013

KEMBALI

3 nota kecil

selepas hampir tiga bulan.
jari- jari kasar ini akan kembali menaip.
:)

Tuesday, 5 February 2013

Papan Tulis #2

15 nota kecil

kita tak boleh ketawa berkali- kali untuk lawak yang sama.
tapi kita boleh menangis berkali- kali untuk perkara yang sama.

Friday, 1 February 2013

Allah VS Manusia

2 nota kecil


carilah redha Allah.
bukannya redha manusia.
carilah pandangan Allah.
bukan juga pandangan manusia.

biar kita hina di hadapan manusia.
jangan sampai kita hina di hadapan Allah.
biarlah manusia marah sekalipun.
asalkan jangan sampai Allah marah.
kerna, kita takkan mampu.

redha dan pandangan manusia itu hanya sementara.
kerana fitrah manusia itu sendiri mudah lupa.
namun redha dan pandangan Allah itu indah.
juga bahagia.
bukan hanya setakat di dunia.
in sha Allah, berterusan hingga akhirat sana.

hakikatnya.
syurga.
hak milik kekal Allah.
bukan manusia.

_________________________________________________________________

assalamualaikum.
salam Jumaat untuk semua.

entry ni untuk renungan kita bersama.
tak dapat dinafikan, dalam hidup bermasyarakat ni,
kadang- kadang kita dimomokkan dengan kerisauan terhadap pandangan orang sekeliling.
sebagai contoh,
malu kalau orang bercakap belakang setiap kali kita melakukan kebaikan.
ataupun,
takut dipandang serong apabila cuba menyampaikan kebaikan.
atau, boleh jadi,
 bimbang hilang kawan apabila kita cuba melakukan perubahan.
itu antara contohnya lah yang saya rasa umum dan sering dipersoalkan.
kita malu, takut dan bimbang sedangkan kita buat benda yang betul.

ya, kita sudah buat benda yang betul.
jadi, tolak tepi semua bisik- bisik angin yang negatif tu.
mungkin mereka tak mampu nak terima apa yang kita buat.
bukan masanya lagi.
siapa tahu, tak lama lagi, mereka juga akan dipihak kita.

yang perlu kita tahu dan yakin.
hidup ini memang ada hakimnya.
bukan Luqman Hakim ataupun Norman Hakim ye.
tapi, hakim yang memerhatikan segala tindak tanduk kita.
dan yang pasti, hakim itu bukan lah dari kalangan kita.
kerana, hakim itu tak pernah mati dan tak akan mati.

jom kita sama- sama berusaha untuk mencari redha- Nya.
biarpun dengan sekecil- kecil usaha.
in sha Allah, ada nilainya.
in sha Allah.


Thursday, 31 January 2013

Papan Tulis #1

4 nota kecil

kamu perlu tahu.
semua soalan ada pasangan jawapan.
untuk keduanya bertemu, hanya perlu waktu..

Wednesday, 23 January 2013

HAKIKATNYA, KITA..

18 nota kecil

pada hakikatnya,
kita tak selalu kuat.

kita cuma memilih,
untuk nampak kuat
dan tidak terlihat lemah dimata manusia.

sedang di depan Tuhan,
tanpa malu dan segan,
kita mengaku bahawa kita lemah.
dan sudah tidak mampu.
merintih tanpa suara.
ditemani mutiara jernih yang jatuh tanpa sedar.

andai manusia tahu apa yang kita lalui,
maka mereka akan tertanya,
bagaimana kita mampu.
mereka juga akan mengerti,
mengapa kita begini.

akhirnya, mereka akan sedar sendiri.
dan belajar bersyukur.
dengan apa yang telah Tuhan beri.
________________________________________________

assalamualaikum.
lama dah rasanya tak membebel  kat sini.
maklumlah, awal masuk sem, agak kelam kabut sikit.

untuk kali ini, cukup lah sekadar ingin berpesan.
bersyukurlah dengan setiap apa yang kita miliki.
kerana itulah yang terbaik untuk kita.

dalam love letter, Surah al- Baqarah ayat 216 pun ada sebut,
" Boleh jadi kamu membenci sesutu, padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi( pula) kamu menyukai sesuatu, 
padahal ia amat buruk bagimu; 
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

kenapa mahu di cemburu pada yang lain?
kita hanya nampak luarnya sahaja.
ketawa, senyum bukan bererti dia tiada masalah.
hidupnya senang lenang tanpa dugaan.
siapa tahu, hatinya mungkin menangis.
jiwanya mungkin merintih.
siapa tahu kan.

belajar lah memandang yang kurang.
manfaatkan apa yang ada.
siapa tahu, yang lebih pada orang lain,
 mungkin akan bawa kekurangan dalam hidup kita.
kita pun tak tahu, 
mungkin kurang yang ada pada kita,
itulah kelebihan sebenarnya.

p/s:
bahagia itu bukan memiliki semua yang kita cinta.
bahagia itu, cinta apa semua yang kita miliki. in sha Allah.



Saturday, 19 January 2013

DOSA DAN PAHALA

0 nota kecil
siapa pun dia dahulu atau sekarang,
apa sahaja dosa yang telah dia lakukan,
kita tak ada hak untuk meNERAKAkan dia.

kerana yang memberi dosa pahala,
hanya satu.
ALLAH.
bukan kamu.
manusia.
yang asalnya juga dari tanah macam dia.


p/s: entri sebelum ni, HILANG terdelete secara tidak sengaja.
      maaf.

 

CERITA CINTA CIKGU Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template