Wednesday, 6 August 2014

MIMPI

4 nota kecil
Aku pandang kamu.
Kamu senyum.
Manis sekali.

Aku pandang kamu lagi.
Kamu hilang.
Sakit sekali.

Ah, aku mimpi rupanya.
Tapi kenapa bibir aku tersenyum?
Kenapa hati aku luka berdarah?


Thursday, 15 May 2014

#1 : GADIS ITU

4 nota kecil
Lihat gadis itu.
Di depan laptop.
Setia menekan aksara.
Untuk menjadi penyembuh jiwa.
Ubat kepada jiwa- jiwa yang luka.

Lihat gadis itu.
Sedang menepuk bahu teman.
Yang sedang sakit jatuh tersungkur.
Dia hulurkan tangan untuk jadi tempat berpaut.

Lihat gadis itu.
Dia muncul lagi.
Membawa cerita lucu.
Yang membuat jiwa-jiwa tersenyum tanpa henti.

Gadis itu.
Dia hadir bila perlu.
Menyembuh luka yang tiada ubat.
Meniup semangat yang tak pernah nampak.
Menyeri hidup yang sedang berperang sendiri.

Satu hari, gadis itu disapa.
“Gadis, kenapa kau selalu kelihatan kuat?”
“Kenapa kau selalu hadir waktu kami sedang kecewa?”
“Kenapa kau selau memberi kami semangat bila kami perlu?”

Jawab gadis.
“Sebab aku tahu perit menjadi lemah.”
“Sebab aku sudah terbiasa dengan rasa kecewa.”
“Sebab aku pernah rasa jatuh tanpa ada yang menyambut.”


Monday, 6 January 2014

Sayang Macam Layang- Layang?

2 nota kecil
Kau sayang dia?”
“Sayang. Tapi aku tak tahu nak bagitahu ke tak.”
“Kau pernah main layang-layang?”
“Pernah. Kenapa?”
“Kau tahu tak, sayang tu macam layang-layang.”
“Sayang macam layang- layang?”

Layang- layang.
Biarkan ia terbang tinggi- tinggi.
Pergi ke mana yang dia mahu.
Tapi kalau sudah terlalu jauh, cepat-cepat tarik.
Supaya ia masih dalam kawalan kita, tak hilang dari pandang.
Tapi andaikata nanti, layang- layang itu putus tali, jangan sedih.
Sudah suratan, layang- layang itu bukan milikmu.
Jangan bimbang, setiap yang hilang, gantinya pasti lebih baik.

Begitu jugalah sayang.
Biarkan dia bawa haluannya, tanpa penjara.
Menuju ke mana saja yang di ingininya.
Mencari apa saja yang dia mahu.
Tapi dalam diam, jagalah dia dengan doa.
Walaupun dia tak pernah tahu, tak pernah dengar.
Siapa tahu, Dia Yang Maha Dengar, kasihan dan makbulkan doa kamu.
Tapi andai dia bukan untukmu, jangan kecewa dan sedih.
Pelangi pasti muncul selepas hujan.

Sunday, 10 November 2013

Kenyataan Memang Pahit

7 nota kecil
kenyataan memang pahit.
kalau tak mampu telan, muntahkan ke tanah.
jangan ke muka orang lain.

(Zahiril Adzim)


Sunday, 14 July 2013

Salam Ramadhan

24 nota kecil
assalamualaikum.
5 Ramadhan 1434H.
sedar tak sedar, dah 5 hari kita berpuasa.
biarpun dah lambat lima hari, tetap nak ucap jugak.

selamat menyambut Ramadhan al- Mubarak.
selamat bersahur.
selamat berbuka.
selamat menunaikan terawih.
selamat menambah segala amalan- amalan sunat.
selamat mencari pahala.
selamat menjaga diri, hati dan iman.
:)

p/s : rindu masakan mama.

Monday, 8 July 2013

BARU

5 nota kecil
bismillahirrahmanirrahim.

semester baru.
azam baru.
blog pun dah berwajah baru.
tuan je yang lama.
:)

p/s: sorry lama sangat tak update. cuti semester dimanfaatkan sepenuhnya di rumah.

Wednesday, 22 May 2013

Sebab Kita Manusia

6 nota kecil
A: Kenapa saya tak boleh dapat apa yang saya mahu?

B: *tunduk, senyum*

A: Kenapa awak tak jawab? Awak rasa saya loser?

B: Sebab saya pun tak dapat semua yang saya mahu.

A: *senyap*

B: Awak nak tahu sesuatu tak?

A: Apa dia?

B: Awak dan saya, kita sama. 

A: Sama? Maksud awak?

B: Kita manusia. Manusia yang tak mampu ada semua.


p/s: bahagia itu ada.
p/ss: bahagia itu cintai semua yang kita miliki.
p/sss: bahagia itu bukan miliki semua yang kita cinta.
p/ssss: selamat berbahagia semua. insyaAllah :)



Sunday, 12 May 2013

HIDUP

2 nota kecil


Ketika kita memiliki sesuatu.
Memang kita harus siap- siap untuk kehilangan.
Itu hidup, bukan?

Tapi aku juga masih percaya.
Setiap kehilangan yang berlaku.
Pasti ada yang lebih baik sedang dipersiapkan untuk kita.
Cuma, mungkin perlu sedikit masa.

Monday, 6 May 2013

KEMBALI

3 nota kecil

selepas hampir tiga bulan.
jari- jari kasar ini akan kembali menaip.
:)

Tuesday, 5 February 2013

Papan Tulis #2

14 nota kecil

kita tak boleh ketawa berkali- kali untuk lawak yang sama.
tapi kita boleh menangis berkali- kali untuk perkara yang sama.

Friday, 1 February 2013

Allah VS Manusia

2 nota kecil


carilah redha Allah.
bukannya redha manusia.
carilah pandangan Allah.
bukan juga pandangan manusia.

biar kita hina di hadapan manusia.
jangan sampai kita hina di hadapan Allah.
biarlah manusia marah sekalipun.
asalkan jangan sampai Allah marah.
kerna, kita takkan mampu.

redha dan pandangan manusia itu hanya sementara.
kerana fitrah manusia itu sendiri mudah lupa.
namun redha dan pandangan Allah itu indah.
juga bahagia.
bukan hanya setakat di dunia.
in sha Allah, berterusan hingga akhirat sana.

hakikatnya.
syurga.
hak milik kekal Allah.
bukan manusia.

_________________________________________________________________

assalamualaikum.
salam Jumaat untuk semua.

entry ni untuk renungan kita bersama.
tak dapat dinafikan, dalam hidup bermasyarakat ni,
kadang- kadang kita dimomokkan dengan kerisauan terhadap pandangan orang sekeliling.
sebagai contoh,
malu kalau orang bercakap belakang setiap kali kita melakukan kebaikan.
ataupun,
takut dipandang serong apabila cuba menyampaikan kebaikan.
atau, boleh jadi,
 bimbang hilang kawan apabila kita cuba melakukan perubahan.
itu antara contohnya lah yang saya rasa umum dan sering dipersoalkan.
kita malu, takut dan bimbang sedangkan kita buat benda yang betul.

ya, kita sudah buat benda yang betul.
jadi, tolak tepi semua bisik- bisik angin yang negatif tu.
mungkin mereka tak mampu nak terima apa yang kita buat.
bukan masanya lagi.
siapa tahu, tak lama lagi, mereka juga akan dipihak kita.

yang perlu kita tahu dan yakin.
hidup ini memang ada hakimnya.
bukan Luqman Hakim ataupun Norman Hakim ye.
tapi, hakim yang memerhatikan segala tindak tanduk kita.
dan yang pasti, hakim itu bukan lah dari kalangan kita.
kerana, hakim itu tak pernah mati dan tak akan mati.

jom kita sama- sama berusaha untuk mencari redha- Nya.
biarpun dengan sekecil- kecil usaha.
in sha Allah, ada nilainya.
in sha Allah.


Thursday, 31 January 2013

Papan Tulis #1

4 nota kecil

kamu perlu tahu.
semua soalan ada pasangan jawapan.
untuk keduanya bertemu, hanya perlu waktu..

Wednesday, 23 January 2013

HAKIKATNYA, KITA..

18 nota kecil

pada hakikatnya,
kita tak selalu kuat.

kita cuma memilih,
untuk nampak kuat
dan tidak terlihat lemah dimata manusia.

sedang di depan Tuhan,
tanpa malu dan segan,
kita mengaku bahawa kita lemah.
dan sudah tidak mampu.
merintih tanpa suara.
ditemani mutiara jernih yang jatuh tanpa sedar.

andai manusia tahu apa yang kita lalui,
maka mereka akan tertanya,
bagaimana kita mampu.
mereka juga akan mengerti,
mengapa kita begini.

akhirnya, mereka akan sedar sendiri.
dan belajar bersyukur.
dengan apa yang telah Tuhan beri.
________________________________________________

assalamualaikum.
lama dah rasanya tak membebel  kat sini.
maklumlah, awal masuk sem, agak kelam kabut sikit.

untuk kali ini, cukup lah sekadar ingin berpesan.
bersyukurlah dengan setiap apa yang kita miliki.
kerana itulah yang terbaik untuk kita.

dalam love letter, Surah al- Baqarah ayat 216 pun ada sebut,
" Boleh jadi kamu membenci sesutu, padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi( pula) kamu menyukai sesuatu, 
padahal ia amat buruk bagimu; 
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

kenapa mahu di cemburu pada yang lain?
kita hanya nampak luarnya sahaja.
ketawa, senyum bukan bererti dia tiada masalah.
hidupnya senang lenang tanpa dugaan.
siapa tahu, hatinya mungkin menangis.
jiwanya mungkin merintih.
siapa tahu kan.

belajar lah memandang yang kurang.
manfaatkan apa yang ada.
siapa tahu, yang lebih pada orang lain,
 mungkin akan bawa kekurangan dalam hidup kita.
kita pun tak tahu, 
mungkin kurang yang ada pada kita,
itulah kelebihan sebenarnya.

p/s:
bahagia itu bukan memiliki semua yang kita cinta.
bahagia itu, cinta apa semua yang kita miliki. in sha Allah.



Saturday, 19 January 2013

DOSA DAN PAHALA

0 nota kecil
siapa pun dia dahulu atau sekarang,
apa sahaja dosa yang telah dia lakukan,
kita tak ada hak untuk meNERAKAkan dia.

kerana yang memberi dosa pahala,
hanya satu.
ALLAH.
bukan kamu.
manusia.
yang asalnya juga dari tanah macam dia.


p/s: entri sebelum ni, HILANG terdelete secara tidak sengaja.
      maaf.

Wednesday, 31 October 2012

EXAM TERAKHIR ^^,

0 nota kecil
buka buku,
baca sebaris dua,
tengok fb,
conteng nota sekerat,
bukak lagu,
nyanyi-nyanyi dalam hati,
tengok jam,
tutup buku,
tidur.

ha!
siapa yang pernah buat macam ni?
*buat-buat tak tahu*
itu lah gelagat someone bila musim exam tiba.
siapa?
ntah,tak tahu lah.
hee.

dan sebenarnya,
saya dan kawan-kawan tengah sibuk berperang.
menghalakan peluru-peluru jawapan
 atas kertas soalan.
dengan membawa bekala-bekalan ilmu.
dan juga kepakaran menembak yang kadang-kadang 
terpaksa dipraktikkan
kenapa exam terakhir?
sebab,
 mulai tahun depan sistem peperiksaan dimansuhkan.
*panggg kiri,pangggg kanan*
eh,silap taip lah.
sebab ini exam yang terakhir untuk semester ini.

doakan kami semua ya.
lepas ni,insyaAllah akan bercuti panjang.
dah tak sabar nak balik kampung.
rindu segala isi rumah.


insyaAllah.

taipan jari gemuk :
semoga semuanya baik-baik sahaja.
Mak Long doakan untuk Farish dari jauh.

Sunday, 28 October 2012

RAYA DI PERANTAUAN?

0 nota kecil
assalamualaikum dan selamat hari raya.
better late than never right?

kenapa perantauan?
sebab,
memandangkan final pun sejengkal lagi,
setelah dihitung,dikira,ditimbang,
saya memutuskan untuk beraya di sini.
*perantauan sangat lah kan*

dan sebagai ganjaran tak balik kampung,
kami memilih untuk beraya ala-ala di perantauan.
masak-masak bersama dan makan
 di Taman Tasek Cyberjaya.
cakap pun tak guna lah kan.
tak de feel.
lalalalalala.

tengah bakar satay.
ni hasil tangan kami semua.penuh satu meja kan.
raya di tepi tasek.memang feeling oversea sungguh.
ni pulak adik-adik pelengkap bahagia.
ni pun ada lagi adik-adik sayang.
ha,warden kami pun ada sama.tu bukan chopstick,lidi satay namanya.

meriah kan?
ini lah pengalaman namanya.
sebenarnya kan.
tak kisah lah kita raya dengan siapa,dekat mana,
yang penting kita selami betul-betul 
erti pengorbanan tu.
apa sahaja definisi pengorbanan bagi anda,
insyaAllah ada ganjarannya.
*pengorbanan ye,bukan kebodohan*

_______________________________________________________________

hari raya first tu,boleh lagi cover hujan dalam hati.
tapi bila raya kedua,serius tak tak tahan.
bukan setakat dalam hati,kat luar pun dah banjir.
bukak fb,terpandang lah gambar-gambar yang ditag.
yelah,saya kan tak balik kampung,
jadi tag itu untuk tanda ingatan lah kot.
tapi memang sentap,sebab hampir semua ahli keluarga balik.
=.=
takpe,takpe,berkorban ye.
memang meriah mereka beraya.
yelah, gambar kan mampu bercerita.

dah macam tadika dah gayanya.
ni lah si dia yang bakal menjadi santapan mereka.
bila mereka berkumpul
ni lah gotong royong namanya.
ni lah keluarga saya.
pelengkap bahagia.
walaupun saya tiada disana,bahagia itu turut saya rasa.
itulah kelebihan keluarga namanya.

Tuesday, 23 October 2012

BIAR

1 nota kecil
biar awak tahu,
yang saya biasa-biasa saja,
sebelum awak harap,
yang luar dari biasa saya.

hidup saya juga ada cela,
jauh sekali untuk sempurna,
yang penting bagi saya cinta,
cinta dengan apa yang kita ada.

selagi awak tak tahu,
apa yang saya lalu,
jangan pernah awak beritahu,
awak mahu hidup macam saya,
sebab saya tahu,
untuk dengar cerita saya,
awak pun tak kan mampu,
apatah lagi mampu.

p/s: ini mungkin kasar.
cuma saya tak mahu awak tersasar.

Thursday, 18 October 2012

TERPERANGKAP

0 nota kecil
suara yang tak pernah keluar.
dan mungkin takkan keluar.
dalam perangkap yang entah bila tercipta.

saya dan dia sama terperangkap.
mungkin dalam jerat sendiri.
seksa kerana ia tak pernah dijangka.
saya tak marah.
cuma tertanya-tanya.
kenapa,mengapa dan bagaimana.

pernah saya cuba rempuh pintu itu.
hingga saya sakit sendiri.
untuk keluar dan kembali bebas.
tapi saya terperangkap makin jauh.
langsung tak nampak cahaya keluar.
dan kini,saya takut untuk cuba lagi.
kerana bimbang cahaya itu terus hilang.
tanpa jejak.

kini,dia telah temui jalan keluar.
saya bahagia untuk dia.
semoga dia takkan terperangkap lagi.
nasib saya.
saya sendiri tidak pasti.
mungkin belum masa saya untuk keluar.
mungkin ada baiknya saya kekal di dalam.
saya tak tahu.
saya percaya pada Dia Yang Maha Tahu.

untuk yang berada di luar pintu.
saya hanya mampu perhati dari jauh.
dalam diam saya titip doa.
semoga perangkap ini lenyap tanpa sedar.
semoga yang di luar pintu terus kekal disana.

Tuesday, 16 October 2012

KELAHIRAN

6 nota kecil
10 tahun dulu,
sebaik saya bangun dari tidur,
saya sudah tersenyum lebar.
saya rasa sangat bahagia.
dan hari ini,rasa itu masih sama.
tak kurang,ada rasa bersyukur pada Dia.
Dia Yang Memberi segala kebahagiaan ini.

16 October 2002.
bertambahnya ahli keluarga kami.
saya secara officialnya telah menjadi kakak.
kepada satu-satunya anak lelaki keluarga kami.

lengkaplah kami berempat.
dalam bahagia kasih sayang Encik Abah dan Puan Mama.
Fifi Nur 'Aqilah Yusof
Nini Nur Nadhirah Yusof
Zizi Nur Athirah Yusof 
Muhammad Zaza 'Adhwa Yusof

Selamat Hari Kelahiran adikku sayang ^^,
dah besar sekarang.
rasa macam baru je semalam pegang baby gergasi.
4.4kg kot.
=.=

mase ni kecik cenonet je ^^,

sekarang,jambu :P
walaupun jauh,
kak kirim doa untukmu sayang.

p/s: baru je lepas call budak mata sepet ni.
mengade mintak kakak-kakak dye nyanyi lagu birthday.
tak cukup,mintak hadiah lagi.
adik,adik..


Sunday, 30 September 2012

GOL & GINCU #1

0 nota kecil
assalamualaikum.
rindunya kat blog ni.
macam dah berhabuk je.
heee.
tajuk ni bukan nama crite Fazura berlakon tu.
ni,cerita GOL & GINCU kami.


eh,esok dh 1 October lah.
it means WAR.
yg jadi GOL & CINCU, 
sebab fiesta ni hanya untuk pelajar perempuan je.
^^,
semua nya start dari zero taw.
tambah-tambah budak kelas kami.
tapi,practice makes perfect,right?
=.='
tak delah perfect sangat pun.
yang penting,semangat.

yang tak pakai tudung tu,coach kami ^^,
siapa cakap perempuan tak pndai main bola?
ada gaya fazura tak?
bile kami masuk padang :)
apa-apa pun,kami akan lakukan yang terbaik.
insyaAllah.
seriously,bila ada event mcm ni,ukhuwah tu amat terasa.
mungkin itu hikmahnya.
walaupun,ada yang mengalami small injuries,
itu biasalah kan.
nama pun masuk padang.
apa-apa pun,
GOOD LUCK to all KIRKBYTES..
 

CERITA CINTA CIKGU Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template